Heli-Max 1SQ V-Cam quadcopter

imagesHobbico is de grootste distributeur van radiobestuurde modellen (RC) in de Verenigde Staten en heeft, in de afgelopen decennia, een behoorlijk wat innovatieve voertuigen van klein formaat op de markt gebracht. Toen bekend werd dat het bedrijf een quadcopter had geproduceerd met een automatisch stabilisatiesysteem en een ingebouwde camera, wilden we maar al te graag deze quadcopter uitproberen. We zijn nu enige tijd bezig geweest met de Heli-Max 1SQ V-Cam quadcopter. Dit heeft onze visie op luchtfotografie en luchtfotografen respectvol veranderd en we hebben een nieuw stuk speelgoed leren kennen dat veel van onze vrije tijd in beslag heeft genomen.

Wat zit er in de doos?

Het RTF model (ready-to-fly/vliegklaar) van de Heli-Max 1SQ V-Cam is te koop voor $ 129,99 (€ 119) en wordt geleverd met alles wat je nodig hebt om hem in de lucht te krijgen, inclusief een radiozender die al geprogrammeerd is en gekoppeld aan de quadcopter. Hobbico levert ook een TX-R versie (transmitter ready/zender klaar) voor $ 99,99 (€ 92), zonder zender dus, bedoeld voor iedereen die een eigen afstandsbediening wil gebruiken.

Dit zat er in de doos:

• 1SQ V-Cam quadcopter met digitale camera
• 6-kanaals 2,4GHz SLT radiozender
• Vier AA batterijen
• 250mAh LiPo batterij
• USB batterijlader
• 2 GB Micro SD kaart
• USB Micro SD kaartlezer
• Vier extra propellers
• Kleine schroevendraaier
• Handleiding

Hobbico had ook een extra LiPo batterij meegestuurd, die normaal niet bij het pakket hoort, maar die we van harte aanraden (later meer hierover).

De quadcopter zelf past mooi in de palm van je hand en meet slechts 5,70×5,62 in. Het frame en de propellers zijn van lichtgewicht kunststof, waardoor de quadcopter, zonder batterij, slechts 32,9 g weegt. Als je hem in je hand hebt, is ie bijna niet te voelen. Hij ziet er goed uit en heeft een dunne plastic romp, een bescheiden bescherming voor de belangrijkste draden en circuits die in het midden zitten. Het ziet er vrij eenvoudig uit en, zeer belangrijk, de voorkant van de V-Cam is duidelijk aangegeven.

Aan de slag

Door de schroevendraaier die in de doos lag, hadden we een gecompliceerde montage verwacht, maar dit bleef beperkt tot het eenvoudig opladen van de batterijen en ze op de juiste plaats aanbrengen. De zender gebruikt vier AA batterijen en de Lipo batterij wordt in een compartiment geschoven aan de onderkant van de V-Cam. Een rood licht gaat branden nadat de accukabel aangesloten is en de afstandsbediening ingeschakeld, en geeft aan dat de quadcopter klaar is voor gebruik.

Leren vliegen

De 1SQ V-Cam is volgens Hobbico ook geschikt voor beginnende piloten en dat was perfect, want dat is precies wat een aantal van ons, de testvliegers, zijn. Maar om goed met de afstandsbediening te leren omgaan, besloten we om eerst binnen te gaan vliegen.

De TAGS-FX Sensor Fusion stabilisatiesysteem is een van de handige kenmerken van de 1SQ V-Cam. Het calibreert zichzelf zodra de quadcopter een paar seconden blijft staan op een vlak ondergrond. Als de quadcopter eenmaal in de lucht is, maakt het systeem gebruik van een 3-assige gyroscoop en een 3-assige versnellingsmeter om hem recht en gecentreerd te houden. Dit werkte meestal goed om te voorkomen dat de quadcopter ging draaien en pitchen tijdens de vlucht, maar liet hem toch iets opzij drijven. In de handleiding zelf wordt duidelijk vermeld dat het niet nodig is om de calibratie te corrigeren, maar we vonden dat we het een beetje moesten aanpassen om de zwevende quadcopter op zijn plaats te houden.

Als je eenmaal vertrouwd bent met de besturing en je kan de V-Cam op zijn plaats laten zweven direct na het opstijgen, realiseer je hoe gemakkelijk het is om dit toestel te manoeuvreren. Na ongeveer een half uur oefenen, konden we hem moeiteloos laten landen precies waar we wilden. Na wat extra oefeningen met de controles lukte het om, zonder veel moeite, de quadcopter te laten zweven door de gangen en tussen de meubels door. We hebben eerlijk gezegd vliegtuigen gevlogen van video games die moeilijker waren te besturen.

De afstandsbediening kan schakelen tussen twee modi: een modus voor soepeler controles en een voor een agressievere manier van vliegen. Bij een lichte aanraking werken de agressieve instellingen best goed, vonden we, maar dat is persoonlijk en hangt ongetwijfeld af van ieders voorkeuren.

Tijd om naar buiten te gaan

Toen we de quadcopter konden besturen zonder telkens een botsing te maken, werd het tijd om met hem naar buiten te gaan.

Buiten, gebruikten we de quadcopter zowel bij rustig weer als met een beetje wind en het verschil was direct merkbaar. Je kan het je misschien voorstellen dat zelfs een lichte bries de lichtgewicht quadcopter uit zijn koers kan brengen en we moesten dus nogal tegen de wind strijden. Een paar centimeter boven de grond vliegen (60/80 centimeter) gaat vrijwel moeiteloos met rustig weer. Wil je de quadcopter veel hoger laten vliegen, moet je hem zorgvuldig onder controle houden.

Vliegen met de V-Cam op een hoogte van ongeveer 6 meter ging het meest comfortabel, maar we konden het toestel onder controle houden tot ongeveer 15-18 m. Hoger dan dat werd de wind te sterk en werd bovendien steeds moeilijker om de kleine quadcopter tegenover de wolken en de blauwe hemel te blijven volgen.

Een belangrijke factor, wanneer je buiten vliegt, is de hoogte van het gras omdat de propellers van de quadcopter slechts 4,1 cm van de grond zijn als hij is geland. Het gebeurde meerdere malen, na een abrupte landing, dat lange grassprieten rond de rotor waren gewikkeld en moesten worden losgetrokken. De handleiding waarschuwt om velden met bijzonder veel gras te mijden, maar soms bepaalt de wind waar de quadcopter zal landen.

Op de afstandsbediening heb je ook een knop om de quadcopter automatische flips (salto’s) te laten doen in een gekozen richting, maar dit heeft voor ons maar een paar keer goed gewerkt. De andere twintig of zo keren dat we het geprobeerd hebben, verloor hij na de flip zijn evenwicht en daalde, heen en weer wiebelend, helemaal tot aan de grond. We zijn er nooit achter gekomen waarom de flip toen perfect lukte en de anderen keren niet.

Zoals eerder gezegd, hadden we een extra LiPo batterij ontvangen en dat bleek goed van pas te komen. Een volledig opgeladen batterij zorgt voor ongeveer 10 tot 12 minuten vliegtijd en 45 minuten tot een uur om het weer vol te krijgen. Ook met twee batterijen leek de vliegtijd met de V-Cam snel voorbij te gaan, voordat we gehaast een USB aansluiting hadden gevonden en geduldig bijgeladen.

Hij kan tegen een stootje

Hoe meer we probeerden (en nog mislukten) om de quadcopter te leren vliegen, hoe meer we geïmponeerd werden door de duurzaamheid van de Heli-Max 1SQ V-Cam, behoorlijk voor zo een klein vliegtuig, vooral gemaakt van lichtgewicht kunststof. We raakten de tel kwijt van het aantal keren dat hij tegen een muur op volle snelheid smakte of terugkaatste tegen een paal en in de grond kielde.

De grootste schade die we ooit hebben geleden is het verlies geweest van een propeller, die gemakkelijk werd teruggevonden, zo goed als nieuw, en weer op zijn plaats gedaan. Zelfs de stabilisatie bleef onaangetast en het vliegtuig bleef goed gecentreerd direct na het opstijgen.
Tijdens het vliegen, moet je natuurlijk zorgvuldig blijven. We zorgden altijd dat hij op kort gras of op tapijt landde en niet op moeilijke oppervlaktes, maar het is fijn om te weten dat, als je een fout maakt, het geen bijzondere consequenties heeft.

 

Voorkant van de heli max 1sq

 

Video’s en foto’s opnemen

De mini camera, gemonteerd aan de voorkant, is een van de meest aantrekkelijke functies van de 1SQ V-Cam. Daarmee kun je jpeg’s en video’s vastleggen door een druk op individuele knopen op de afstandsbediening. De resolutie (1280×720) is niet de allerhoogste en toch zijn de beelden die het levert nog altijd relatief helder en scherp, zeker voor een mini cam die vast zit aan een UAV (unmanned aerial vehicle/onbemand voertuig). Het geluid, geen stereo maar mono, pikt eigenlijk vooral het geluid van de zoemende propellers op en ook windgeruis. Alle opnames worden bewaard op een Micro SD kaart via een sleuf aan de zijkant.

Foto’s en video’s maken bleek helaas lastiger dan we hadden verwacht. Om te beginnen, is het moeilijk om met zekerheid te zeggen wanneer je daadwerkelijk aan het opnemen bent. Er is wel een rode LED licht die voortdurend knippert wanneer een video of foto’s worden opgenomen, maar het zit op de zijkant van de quadcopter en is natuurlijk niet te zien wanneer je aan de andere kant staat. Verder is het LED licht op klaarlichte dag onzichtbaar en het enige dat je kan doen is de opname knop indrukken en hopen dat het goed komt.

Het is ons vaak gebeurd dat we dachten veel beeldmateriaal te hebben opgenomen en, toen we na een vlucht de Micro SD kaart gingen checken, we niets konden vinden. Een icoon op het scherm van de meegeleverde afstandsbediening, die aangeeft wanneer de camera bezig is, zou leuk zijn geweest (dit probleem kan natuurlijk worden opgelost door het gebruik van een alternatieve afstandsbediening).

Ook bij het maken van foto’s heb je soms een twijfel gevoel, omdat je de quadcopter heel stabiel moet houden terwijl je op de foto knop drukt en dat is makkelijker gezegd dan gedaan. De beste tactiek bleek te zijn om gewoon in de richting van het gewenste doel te gaan zweven, meerdere malen op de foto knop te drukken en later de beste kiezen uit meerdere opnames.

De camera kan kantelen in verschillende hoeken. Dat is handig, maar het kost je een aantal probeersels en evenveel foutieve sessies om de camera zo gepositioneerd te krijgen als je zelf zou willen. Voordat het ons lukte om een goede instelling van de hoek voor elkaar te krijgen, hadden we een flink aantal waardeloze foto’s van de grond gemaakt.
Het is uiteindelijk gelukt om een handvol goede foto’s te maken, maar het gebruik van de camera vergt zeker extra oefening.

Conclusie

Over het geheel zijn we nogal onder de indruk van de Heli-Max 1SQ V-Cam. Ondanks een paar eigenaardigheden, is hij erg leuk om mee te spelen en zeker prima geschikt voor onervaren piloten. De stabilisatie functie maakt het vliegen heel eenvoudig en, door zijn verrassende duurzaamheid zal hij niet gauw breken terwijl je de kunst van het besturen nog onder de knie moet krijgen. Onder onze vrienden en kennissen is de 1SQ V-Cam al de favoriete gadget geworden voor de vrije tijd en voor de meeste huisdieren de minst favoriete apparaat sinds de stofzuiger.

Het vastleggen van beelden is lastig en je moet er een beetje geluk bij hebben, maar, wanneer het goed werkt, blijft de camera een waardevolle toevoeging.
Door zijn prijs en omdat hij compleet wordt geleverd met alles wat je nodig hebt om te vliegen en luchtopnames te maken, is hij zeker geen slechte deal op het gebied van kleinere quadcopters.